Die seit 2005 bestehende Schriftenreihe der Akademie der bildenden Künste Wien, bisher im Verlag Schlehbrügge Wien in 11 Bänden erschienen, erfuhr mit dem Verlagswechsel zur Sterberg Press (Berlin) in 2012 eine inhaltliche Neukonzeption.

Die Bände der Schriftenreihe widmen sich den Leitthemen zeitgenössischen Denkens über Kunst. Sie versammeln Beiträge zu Themen, die im kunsttheoretischen, kulturwissenschaftlichen, künstlerisch-forschenden und kunsthistorischen Diskurs an der Akademie der bildenden Künste verdichtet werden und einen Succus der internationalen Auseinandersetzung in diesem Feld bilden. Die Bände sind alle als Sammelbände konzipiert, die jeweils von Mitarbeiter_innen der Akademie herausgegeben werden und international renommierte Autor_innen zu den jeweiligen Schwerpunktthemen laden. Forschungsaktivitäten wie internationale Tagungen, Vortragsreihen, institutsspezifische Forschungsschwerpunkte oder Kunst/Forschungsprojekte stellen die Ausgangspunkte für die jeweiligen Bände dar. Die Ergebnisse aus diesen Aktivitäten bilden die Inhalte der Bücher.

Die Schriftenreihe wird vom Rektorat der Akademie der bildenden Künste Wien herausgegeben.

Bisher erschienen:

Carola Dertnig, Felicitas Thun-Hohenstein (Hsg.).
Performing the Sentence Research and Teaching in Performative Fine Arts. Schriftenreihe der Akademie der bildenden Künste Wien
Band 13. Berlin: Sternberg Press, 2014. Bezugsquelle

Autor_innen: Philip Auslander, Sabeth Buchmann, Margarit von Büren, Barbara Clausen, Carola Dertnig, Andrea Fraser, Sabine Gebhardt Fink, Simone Forti, Sabina Holzer, Amelia Jones, Carrie Lambert-Beatty, Marie-Luise Lange, Suzana Milevska, Lilo Nein, Susanne Neuburger, Yvonne Rainer, Constanze Ruhm, Dietmar Schwärzler, Stefanie Seibold, Felicitas Thun-Hohenstein, Mechtild Widrich, Martha Wilson

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Performing the Sentence brings into dialogue the ways that "performative thinking" has developed in different national and institutional contexts, within different disciplines in the arts, and the conditions under which it has devel- oped in experimental art schools. The anthology collects 21 essays and conver- sations that weave in and out of the two key areas of research and teaching within performative fine art. They bring to light the conventions involved in the production, presentation, reception and historicization of performance art, as well as the specific cultural and political implications. The various contributions also show how these conventions are produced through or within each artwork, independent from their specific contexts, offering ways of thinking beyond their usual frames of reference. At the same time they recognize the substantial work carried out by artists, critics, and theorists who have built the meanings, references, and implications since the beginning of the "performative turn."

Model House Research Group (Hg.).
Transcultural Modernisms.
Schriftenreihe der Akademie der bildenden Künste Wien
Band 12. Berlin: Sternberg Press, 2013. Bezugsquelle

Autor_innen: Fahim Amir, Zvi Efrat, Eva Egermann, Nádia Farage, Gabu Heindl, Moira Hille, Rob Imrie, Monica Juneja, Christian Kravagna, Christina Linortner, Duanfang Lu, Marion von Osten, Anoma Pieris, Vikramáditya Prakásh, Susan Schweik, Felicity D. Scott, Chunlan Zhao

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Transcultural Modernisms is based on the findings of an interdisciplinary research project with focus on modernist architectural projects realized in the era of decolonization. It maps out the network of encounters, transnational influences, and local appropriations of an architectural modernity manifested in various ways in housing projects in India, Israel, Morocco, and China that served as exemplary standard models, not only for Western societies. The emphasis in Transcultural Modernisms is on the exchanges and interrelations among international and local actors and concepts, a perspective in which "modernity" is not passively received, but is a concept in circulation, moving in several different directions at once, subject to constant renegotiation and reinterpretation. Modernism is not presented as a universalist and/or European project, but as marked by cultural transfers and their global localization and translation.

Tom Holert und Marion von Osten (Hg.)
Das Erziehungsbild. Zur visuellen Kultur des Pädagogischen
Band 11

Erziehungsbild

Diedrich Diederichsen und Constanze Ruhm (Hg.): Immediacy and Non-Simultaneity - Utopia of Sound
Band 10


Sabeth Buchmann, Helmut Draxler und Stephan Geene (Hg.): Film Avantgarde Biopolitik
Band 9


Elke Gaugele / Petra Eisele: TechnoNaturen, Design & Styles
Band 8

TechnoNaturen

Ruby Jana Sircar: Liquid Homelands. The sonic productions of Second Generation [South] Asian Women
Band 7

sircar

Marina Grzinic: Re-Politicizing Art, Theory, Representation and New Media Technology
Band 6

Grizinic

Almut Krapf: Erica Tietze-Conrat
Die Frau in der Kunstwissenschaft, Texte 1906 - 1958
Band 5

Tietze2

Almut Krapf: Hans Tietze
Lebendige Kunstwissenschaft, Texte 1910 - 1954
Band 4

Tietze1

David Quigley: Carl Einstein. A Defense of the Real
Band 3

Quigley

Rolf Laven: Franz Cizek und die Wiener Jugendkunst
Band 2

Laven

Stephan Schmidt-Wulffen (Hrsg.):
The Artist as Public Intellectual
Publikation des gleich lautenden Symposiums
mit Beiträgen von Sabeth Buchmann,  Rosalyn Deutsche, Manthia Diawara, Andrea Geyer, Thomas Hirschhorn, Christian Höller, Silvia Kolbowski, Barbara Kruger, Chantal Mouffe
Band 1

the artist