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Spaceship Earth and Space Race 2.0

Datum
Uhrzeit
Organisationseinheiten
Kunst und Architektur
Ort, Adresse (1)
Schillerplatz 3
Ort, PLZ und/oder Ort (1)
1010 Wien
Ort, Raum (1)
211a

Lecture by Eva Díaz within the frame of the IKA Lecture Series Summer 2016 Architectures of Learning—Learning Architectures | Discursive Practises—Discursive Spaces curated by Anamarija Batista, Waltraud Indrist and Eva Sommeregger.

13.06.2016 | Eva Díaz | New York | Spaceship Earth and Space Race 2.0

Eva Díaz is currently at work on a book called The Fuller Effect: The Critique of Total Design in Postwar Art, which explores the legacy of R. Buckminster Fuller in contemporary art practices. In this presentation Díaz will share some of her research on how Fuller’s notion of Spaceship Earth and his project World Game (1961/69), the latter designed as a heuristic device to encourage college students’ participation in managing global resources, shades into issues of nomadic habitation, capsule architecture, space colonization, and space tourism. In particular, Díaz will trace the reception of Fuller’s attempt to foreground the vulnerability of the planet, and his call to exceed the envelope of the Earth by colonizing extraterrestrial sites, in a study of work by contemporary artists Matthew Day Jackson, Mary Mattingly, and Aleksandra Mir, Tom Sachs, and Tomás Saraceno, among others.

The Fuller Effect book-in-progress grows out of Díaz’s recent book The Experimenters: Chance and Design at Black Mountain College (University of Chicago Press, 2015), which examines how an interdisciplinary group of artists proposed new models of art practice around the concept of experimentation. The Experimenters focuses on three key Black Mountain teachers in the late 1940s and early 1950s: Josef Albers, John Cage, and Buckminster Fuller, and analyzes the risks and possibilities of using the concept of the “test” as a lens to produce, teach, and understand art.

Eva Díaz is Assistant Professor in the History of Art and Design Department at Pratt Institute in Brooklyn. Díaz’s recent book The Experimenters: Chance and Design at Black Mountain College has been released by the University of Chicago Press. Professor Díaz’s writing appears in magazines and journals such as The Art Bulletin, Art Journal, Art in America, Cabinet, The Exhibitionist, Frieze, Grey Room, October, and Tate etc. and she is a regular contributor to Artforum. She was recently awarded a Creative Capital/Warhol Foundation Art Writers Grant to research for her book about Buckminster Fuller’s work, titled The Fuller Effect: The Critique of Total Design in Postwar Art. [pratt.edu]

23.05.2016 | Josef Dabernig | auto-exkursion

auto-exkursion steht für den Versuch, einen Lehrveranstaltungstyp zu beschreiben. Er beruht auf einem Unbehagen darüber, dass die Lehre im tradierten Betrieb ein unilaterales Bezugsmodell darstellt, dass Diskurse mitunter Gefahr laufen, in Machtkomplexen zu erstarren und dass StudentInnen in der Feldforschung bisweilen als KomplizInnen schulinterner Wettbewerbe zu unverhältnismäßigen Ausgaben genötigt werden.
Vor diesem - zugegeben überspitzt beschriebenen - Hintergrund versuchte ich zwischen 2002 und 2006 im Rahmen eines künstlerischen Wahlfachs des Architekturstudiums an der TU Wien Exkursionen zu veranstalten, die ausnahmslos in Wien stattfanden, die so weit als möglich ohne Inhaltsangebot auszukommen versuchten und in welchen sich die StudentInnen mit ihren Sorgen in einem in-situ-Szenario mehr oder weniger auf sich allein gestellt fanden. So gesehen adressiert das „auto“ eine Form der Autonomie, die sich in meinem Zugang als subjektiver Impetus, als Filter der eigenen Wahrnehmung gegenüber jedem Gegenüber darstellt.
auto-exkursion war insbesondere auch der Titel einer 2001 zusammen mit Inge Manka und Herbert Stattler im selben Rahmen konzipierten Exkursion, die immerhin nach Zell am See führte. Die Untersuchung galt in diesem Fall der Autoreise der StudentInnen im Bezugsgeflecht von Subjekt, Fahrzeug, Natur und Kultur. So konnten im zeitlichen Kontinuum eines Innen-Außen Einzel- und Gruppenerfahrungen im Spiegel ökonomischer, ökologischer, soziokultureller oder ethnographischer Fragen gebrochen werden. Rückblickend erfüllte sich für mich in diesem Projekt die Idee eines gut besetzten Road Movie als kollektives Erfahrungsmodell im institutionellen Rahmen.

Lecture will be in German

Josef Dabernig, 1956 Geboren in Kötschach-Mauthen
1975 – 1981 Studium der Bildhauerei an der Akademie der bildenden Künste Wien
Lebt in Wien

Dabernig
Mein Bild von Karl Müll (2003) © Christoph Meier

This year’s summer lecture series will discuss modes of teaching and learning that have been practised at various schools of architecture, ranging from Black Mountain College and Bauhaus to contemporary teaching programmes.
In this series aimed at students, teachers and anyone interested alike, we will focus on the question of how notions of process and discourse shape the ways in which “learning architecture” is thought, taught and practised.

04.04.2016 | Hans-Jörg Rheinberger | Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte, Berlin

Episteme zwischen Wissenschaft und Kunst. Zur Begegnung des Kupferstechers Albert Flocon mit dem Wissenschaftsphilosophen Gaston Bachelard

Zwischen dem Ende der vierziger und der fünfziger Jahre des vergangenen Jahrhunderts entwickelte sich in Paris eine Zusammenarbeit der besonderen Art. Der Wissenschaftsphilosoph und Poetologe Gaston Bachelard und der Kupferstecher Albert Flocon schufen zusammen eine Reihe von bibliophilen Werken, zu denen Flocon die Gravuren und Bachelard die Texte lieferte. Sowohl die Texte als auch die Stiche kreisen um die Hand und ihre phänomenotechnische Ausdeutung im Spannungsfeld von Konkretion und Abstraktion, von Verräumlichung und Enträumlichung. Die Begegnung soll in dem Vortrag anhand einiger ausgewählter Beispiele dargestellt werden.
Hans-Jörg Rheinberger, geb. 1946, ist ehemaliger Molekularbiologe und Wissenschaftshistoriker. Er studierte Philosophie, Linguistik und Biologie an der Eberhard-Karls-Universität in Tübingen und an der Freien sowie Technischen Universität Berlin. Von 1997 bis 2014 war er Direktor am Max-Planck-Institut für Wissenschaftsgeschichte in Berlin. Er ist Honorarporfessor für Wissenschaftsgeschichte an der TU Berlin, Dr. h.c. der ETH Zürich und Mitglied der Berlin-Brandenburgischen Akademie der Wissenschaften sowie der Deutschen Akademie der Naturoforscher Leopoldina. Seine gegenwärtigen Arbeitsschwerpunkte sind die Geschichte und Epistemologie des Experiments und die Beziehungen zwischen den Künsten und den Wissenschaften. Zu seinen Veröffentlichungen zählen u.a.: Experiment, Differenz, Schrift, Marburg 1992; Experimentalsysteme und epistemische Dinge, Göttingen 2001; Iterationen, Berlin 2005; Epistemologie des Konkreten, Frankfurt am Main 2006; Historische Epistemologie zur Einführung, Hamburg 2007; Vers Labor, Eggingen 2011; Natur und Kultur im Spiegel des Wissens, Heidelberg 2015; Kunststücke, Berlin 2015; Die Farben des Tastens, Frankfurt am Main 2015.

Rheinberger
Albert Flocon, Untitled, in 'Flocon et Eluard', 1948

14.03.2016 | GesprächsSalon

͟GesprächsSalon :: Traversing Photography Discussion and Workshop
Anamarija Batista, Waltraud Indrist, Eva Sommeregger

Thought of as a non-hierarchical, inclusive and process-oriented event the »GesprächsSalon« will deal with reading photography through an architectural lens. Photography has the power to transform our notion of surroundings, ambiance and events, and consequently shapes the way space is created and constructed. Laying bare their original motifs, we will discuss three scopes of photographical source material – photographs produced at the Black Mountain Collage, photographs made during the Las Vegas-excursion of Venturi / Scott-Brown / Izenour as well as a selection of experimental photographs made by avant-garde artist in the first half of the 20th Century.

The »GesprächsSalon« will touch upon the following questions:
1. What information in terms of everyday life, learning and teaching processes can be read from the photographic material made at the Black Mountain College?
2. What are the ways in which cameras and movement are employed during the Las Vegas field trip to unveil what might construct people’s Everyday Life?
3. Looking at pioneers and avant-garde artists: how does the medium of photography influence and transform our perception of architecture and city space?
We are cordially inviting you to this event and are looking forward to a vivid discussion.

The Lecture Series has been curated by the Doctoral Researchers of the Institute for Art and Architecture: Anamarija Batista, Waltraud Indrist and Eva Sommeregger.
We would like to thank Wolfgang Tschapeller, Lisa Schmidt-Colinet, Antje Lehn and our supervisor Angelika Schnell for their encouragement.
Supported by the IKA | Vice Rectorate Academy of Fine Arts Vienna | Waagner Biro | MA 7 Wissenschaftsfonds der Stadt Wien | Student’s Union.